De reactie is bijna altijd hetzelfde als ik deze vraag stel. ?Er is juist niets goeds aan!? of ze kijken me aan met een vraagteken of ik ze wel helemaal serieus neem. Dat doe ik zeker. Het is een hele serieuze vraag. Ik ben er namelijk van overtuigd dat niemand dit gedrag vertoont om er slechter van te worden. Ook is het bijna nooit het geval dat ze met hun gedrag anderen expres willen benadelen. Het omgekeerde is waar. Ze willen er juist hun voordeel mee doen.
Naarmate het gesprek duurde en de irritatie opliep, escaleerde het gedrag van de klant soms. Ze werd ronduit bot als ze het zat was "Ja, daar heb ik nu allemaal geen tijd voor hoor!" of haar irritatie botvierde op de zender "Jij moet eens gewoon kort en bondig zijn in plaats van al die ellenlange verhalen te vertellen!". Achteraf kwam de spijt en moest de verstoorde relatie met de collega weer gelijmd worden.
Door de bewuste vraag te stellen ging ze op zoek naar wat ze met haar gedrag wilde bereiken. Het kwam er uiteindelijk op neer dat efficiëntie voor haar een belangrijke waarde in haar werk is.
|